جشن خالکوبی تایلند تقریبا از چهل سال پیش، هر سال در ماه مارس به طور رسمی برگزار می شود و طی آن خالکوبی های طرح Sak Yant را در جشن خالکوبی تایلند اجرا می کنند.

جشن خالکوبی تایلند

جشن خالکوبی تایلند | تاریخچه و اعتقادات جشن خالکوبی تایلند

جشن خالکوبی تایلند تقریبا از چهل سال پیش، هر سال در ماه مارس به طور رسمی برگزار می شود و طی آن خالکوبی های طرح Sak Yant را اجرا می کنند. این جشنواره علاوه بر مردم تایلند، در سراسر جهان طرفداران خاص خود را دارد.

مردم تایلند علاقه ی زیادی به برگزاری مراسمات و جشن ها به مناسبت ها و بهانه های مختلف دارند. هر ساله هزاران نفر از مردم تایلند و توریست های سایر کشورها طی مراسمی در ماه مارس، در معبد وات بنگ فرا یا بانگ پا، کنار هم جمع می شوند. در این جشنواره تاریخی بودائیان، راهبان و تتو آرتیست های سنتی طرح ها و نقش های تاتو را بر روی بدن مردم اجرا می کنند. این جشن در اصل به عنوان یک مراسم مذهبی اجرا می‌شود.

با توجه به سنت ها و اعتقادات مردم بومی تایلند علاوه بر جشن خالکوبی تایلند، جشن های زیادی اعم از جشن روز پدر و مادر، جشن روز معلم، جشن خرید، جشنواره گل تایلند، جشن سونگکران، جشن نور و جشنواره ی موسیقی در این کشور برگزار می شوند.

تاریخچه و اعتقادات جشن خالکوبی تایلند

اغلب مردم تایلند از آیین بودایی پیروی می کنند و برای مجسمه ها و آداب و رسوم سنتی بودایی، احترام خاصی قائل هستند. به منظور بررسی جشن خالکوبی تایلند، ابتدا تاریخچه تاتو را بررسی می‌کنیم. طرح های خالکوبی بودایی که به طرح ساک یانت معروف شده اند، از حدود سه هزار سال پیش توسط افراد ماهر اجاره می‌شدند. بنابراین می توان قدمت این مراسم را ۳ هزار سال محسوب نمود.

این مراسم از سال ۱۹۷۱ به طور رسمی شناخته شده است. طرح های خالکوبی بودایی، شامل مجسمه های بودا و خدایان، قابل احترام بودائیان بوده است.

طبق اعتقاد بوداییان، این طرح ها افراد را در مقابل خطر و آسیب حفظ می کند. به همین دلیل، اغلب سربازان بودایی خالکوبی های مذهبی بر روی بدن خود دارند. هدف اصلی برگزاری این جشنواره، گردهمایی بوداییان و مردم در معبد بودا می باشد.

راهبان بودایی با انجام این خالکوبی ها، سعی در حفظ آیین بودایی و یادآوری اهمیت بودا در زندگی افراد دارند. به اعتقاد بوداییان، فرد با مشاهده ی خالکوبی روی جسم خود، دائما به یاد بودا خواهد بود.

محل برگزاری جشن تتو در این کشور

جشن خالکوبی تایلند هر ساله در معبد وات بنگ یا معبد بانگ پا، که جزء معروف ترین معابد بودایی ها می باشند برگزار می شود. در این معبد ها، مجسمه ی بودا، اربابان و راهبان بودایی ساکن هستند و محلی برای عبادت و برگزاری جشن های بودایی محسوب می‌شوند. در این محل، خالکوبی های سبک ساک یانت بر روی بدن افراد خالکوبی میشوند.

آیین جشن خالکوبی تایلند

در این مراسم، افراد بودایی و توریست های زیادی از سراسر جهان حضور دارند. آیین جشن خالکوبی متفاوت بوده و دارای فلسفه ی خاصی می باشد. شرکت کنندگان این مراسم، برای مدت کوتاهی به حالت خلسه و آرامش دعوت می‌شوند. پس از آن، طرح های خالکوبی روی بدن افراد داوطلب توسط راهبان و تاتو آرتیست های سنتی بودایی اجرا می‌شوند.

در این مرحله از مراسم، افراد با ایجاد سر و صدا و داد و فریاد، درد ناشی از تاتو را ابراز می کنند. طرح های تاتو به وسیله ی سوزنی از جنس بامبو و سوزن فلزی پایه دار، اجرا می شوند. این روش درد زیادی را به فرد داوطلب تحمیل میکند.

راهبان و بودائیان معتقدند تحمل درد خالکوبی، فرد را در برابر آسیب ها و خطرات زندگی مصون می دارد. استفاده از چوب بامبو بسیار درد آور، طاقت فرسا، غیر بهداشتی و بیماری زا می باشد. ابزار استفاده شده در این مراسم، توسط الکل ضدعفونی می‌شوند.

طرح های تتو در جشن خالکوبی

طرح های مورد نظر در جشن خالکوبی تایلند، توسط راهبان و تاتو آرتیست های بودایی تعیین می شوند. راهبان بودایی معتقدند؛ اجرای طرح تاتو بر بدن مردم، سبب یادآوری مداوم بودا به آنها می شود. طرح های این جشنواره شامل طرح های منظم و پیچیده ی مخصوص بودایی ها، تصویر جانوران قوی مانند شیر، ببر و پلنگ، تصویر بودا و نوشته های بودایی می باشند که، به وسیله ی چوب بامبو یا سوزن بزرگ اجرا می‌شوند.

سبک این طرح ها، شبیه سبک تکست، سبک تریبال، سبک چیکانو، سبک اولیه و سبک سیاه و سفید می باشد.

طرحهای سبک تکست، نوشته های و مطالب آیین بودا می باشند که به صورت منظم اجرا می‌شوند. نقش های اجرا شده، اغلب بخش بزرگی از بدن را پوشش می دهند. طرح های خالکوبی در این مراسم اغلب در بالاتنه اجرا می‌شوند و به دلیل مذهبی بودن طرح ها، از خالکوبی بر اعضای پایین تنه خودداری می کنند. در برخی موارد، خالکوبی بر روی جمجمه، گوش، گردن و صورت نیز انجام می‌شود.

طرحهای حیوانات وحشی به سبک چیکانو و سبک طرح اولیه شباهت دارند. حیوانات در این طرح ها حالت ترسناک و غیرعادی دارند. طرح های بودایی غالبا سیاه و سفید می‌باشند و دلیل آن، کمبود تجهیزات و بهره گیری از ابزار سنتی و قدیمی می باشد. طرح و ساختار اختصاصی این خالکوبی ها، آنها را از سایر خالکوبی ها مجزا می نماید.

مدارس آموزش در مهد جشن تتو

در تایلند که مهد جشن خالکوبی و اجرای تاتوی های مختلف و رنگی میباشد، مدارسی تحت عنوان آموزش تاتو فعالیت می کنند. در این مراکز، دانش آموختگان تایلند و سراسر دنیا پذیرفته شده و آموزش داده می‌شوند. این مدارس در جذب دانش آموز با یکدیگر رقابت می کنند.

حدود ۱/۶ توریست ها و مسافران تایلند و شهر بانکوک، با هدف شرکت در کلاس های تاتو یا جشن خالکوبی تایلند، به این کشور مسافرت می کنند. در این مدارس، طی دوره ی آموزشی، انواع تاتو به روش سنتی و مدرن آموزش داده می‌شوند.

تاتوی سنتی با استفاده از چوب بامبو یا خیزران انجام می‌شود. تاتوی مدرن به وسیله ی تجهیزات و وسایل امروزی، آموزش داده می‌شود. در این مدارس، افراد پس از گذراندن دوره، با اجرای طرح های تاتو برای افراد داوطلب، مهارت خود را مورد سنجش قرار میدهند.

با گسترش هنر تاتو و افزایش محبوبیت این هنر، علاوه بر کار آموزان آموزش دیده در تایلند، در کشورهایی مانند آلمان، استرالیا و تایوان، کلاس ها و مراکزی تحت عنوان آموزش تاتو فعالیت می‌کنند.

این مراکز به دلیل بی نیاز نمودن کشور از تاتو آرتیست های خارجی، فعالیت خود را آغاز نموده اند. به منظور دریافت مطالب بیشتر و مشاهده ی طرح های متنوع تاتو، می توان به سایت کلینیک دکتر تاتو ایران مراجعه نمود.