انجام تتو از لحاظ شرعی روی بدن از گذشته تا امروز مورد توجه بسیاری از افراد با هر دین و مذهبی بوده و این عمل جنبه زیبایی و اعتقادی دارد تاتو از لحاظ شرعی بستگی به مرجعه تقلید دارد.

انجام تتو از لحاظ شرعی

انجام تتو از لحاظ شرعی و تتو از لحاظ شرعی – دکتر تاتو ایران

تاتو بدن | دکتر تاتو ایران : انجام تتو از لحاظ شرعی، تتو روی قسمت های مختلف بدن از گذشته های دور تا به امروز مورد توجه بسیاری از افراد با هر دین و مذهبی بوده است. این عمل غالبا جنبه زیبایی و اعتقادی و گاهی هم دینی داشته است. در حال حاضر فارغ از بحث اعتقادی و مذهبی خالکوبی طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد. در این مقاله بر آن شدیم تا حکم انجام این عمل در همه زمینه ها را مورد بررسی قرار دهیم.

حکم تتو از لحاظ شرعی و اسلامی و قانونی

برای انجام هر کسب و کاری چه در ایران یا در کشورهای دیگر گرفتن مجوز و استفاده از راه های قانون برای رونق دادن به آن لازم و ضروری است. کار تاتو هم به عنوان کسب و کاری پر رونق علاوه بر جنبه قانونی جنبه شرعی و اسلامی آن را هم باید در نظر گرفت. انجام این متد به دو قسمت تقسیم خواهد شد.

اولین قسمت آن است که بر روی صورت انجام خواهد شد و قسمت بعدی نقش هایی است که بر روی بدن نگاشته می شوند. انجام این فرایند بر روی صورت در ایران نه تنها غیر قانونی نیست بلکه به خانم هایی که در این زمینه تجربه دارند. مدرک و مجوز کار داده خواهد شد.

خالکوبی بر روی صورت

تاتوی ابرو، خط چشم، خط لب، هاشور ابرو، بیلدینگ، میکروبلیدینگ و غیره می باشد؛ اما در مورد خالکوبی کردن بدن باید بگوییم. این مورد هم در ایران غیر قانونی نیست زیرا در کتاب قانون اساسی ایران هیچ جرمی برای آن در نظر گرفته نشده است. مطابق همین قانون هر کاری که جرمی برای آن تعریف نشده باشد غیر قانونی نیست؛ اما از نظر بهداشت عملی غیر بهداشتی شناخته شده است.

از لحاظ شرعی اگر انجام تتو را مورد بررسی قرار دهیم. باید گفت که تاتو مانعی برای رسیدن آب به سطح پوست نیست. به همین علت برای انجام دادن غسل و وضو مانعی وجود ندارد؛ زیرا رنگ دانه ها به زیر پوست نفوذ می کنند. در نتیجه سطح پوست بدون هیچ آسیبی سالم مانده است. همین امر باعث شده است تا انجام تتو از لحاظ شرعی ایرادی نداشته باشد.

نکته: با استناد به برخی نقل قول ها کشیدن نقش و نگار بر روی بدن فی نفسه زینت محسوب می شود و جایز است.

در چه مواردی انجام تاتو بر روی بدن حرام است؟

بسیاری از علمای دین بر این نکته تاکید دارند که انجام عمل تاتو بجز بر روی صورت زن در باقی موارد حرام است. همچنین نگاشتن طرح و نقش نام های متبرکه یا مفاهیم قرآنی مجاز نیست؛ زیرا این نقش ها دائمی هستند و افراد به واسطه نیازهایشان در موقعیت هایی قرار می گیرند که همراه داشتن این مفاهیم و واژه ها و طرح های مقدس جایز نمی باشد.

در چه مواردی انجام تتو بر روی بدن مستحب است

خالکوبی و یا تاتو زن برای شوهر و برای زیبا جلوه دادن او نزد شوهر مستحب است.
علت رواج تاتو یا خالکوبی در میان اقوام قدیمی ایرانی: کشیدن نقش بر روی بدن در میان ایرانیان از قدیم الایام رسم بوده است. بخصوص در میان زنان زیرا آن را نوعی آرایش و زینت برای خود می دانستند.

گاهی اوقات هم جنبه اعتقادی به خود می گرفت؛ مثلا معتقد بودن ایجاد برخی نقوش بر روی بدن آن ها را از چشم بد در امان نگه خواهد داشت.

انجام تاتو از لحاظ قانونی در سایر کشورها

در کشورهای غیر اسلامی اکثرا بحث قانونی این عمل مطرح است. برای مثال در کشور ژاپن این کار باید زیر نظر پزشک صورت بگیرد. در غیر این صورت جنبه قانونی خود را از دست داده و افراد خاطی مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت. بسیاری از ادارات و مراکز دولتی از پذیرش افرادی که بر روی بدنشان آثار تاتو وجود دارد سر باز زده اند و یا افراد را مجبور به پوشاندن کامل قسمت های خالکوبی شده بدن خود کرده اند.

در کشور کره شمالی طرح هایی که مورد تایید دولت باشد. قانونی است و هیچ ممنوعیتی در پی نخواهد داشت. در کشور ترکیه در قسمت اروپایی آن استفاده از تاتو مجاز است. البته بجز برای افراد زیر سن قانونی و دانش آموزان مشغول به تحصیل.

در کشور امارات وجود هر گونه طرحی بر روی بدن و صورت غیر قانونی است. کسانی که قصد استخدام در ادارات و مراکز دولتی را دارند باید نقش هایی که روی بدنشان می باشد را پاک کنند. هر چند افراد خارجی و تاتو آرتیست های غیر بومی ممنوعیتی برای این کار ندارند.

در کشور های چین و مالزی و کوبا هیچ ممنوعیتی برای انجام و استفاده از تاتو وجود ندارد. البته به شرطی که از علامت ها و نشانه های مذهبی و دینی استفاده نشود.

خالکوبی از لحاظ قانونی در کشورهای اروپایی

در کشورهایی مانند آلمان، ایتالیا، کرواسی، اتریش و هلند و لیتوانی، انجام این عمل برای افراد زیر ۱۶ سال باید با اجازه والدین انجام بگیرد. در کشور فرانسه سن مجاز به انجام خالکوبی ۱۰ سال در نظر گرفته شده است.

تتو در آمریکا

در کشور آمریکا هر ایالت قوانین مخصوص به خود را دارد. در یک ایالت سن قانونی در ایالتی دیگر تاییدیه وزارت بهداشت ملاک انجام این عمل است. برای مثال: در ایالت های نیوجرسی و مریلند و آریزونا حداقل سن برای انجام تاتو در نظر گرفته نشده است. در ایالت های کالیفرنیا و کلورادو نیویورک و آلاسکا حداقل سن ۱۸ سال تعیین شده است. در ایالت های فلوریدا و کانزاس حداقل سن ۱۶ سال تعیین شده است و نیازمند اجازه نامه از طرف والدین می باشد.

تاتو از دیدگاه ادیان دیگر و سایر کشورها

در مصر باستان کشیدن نقش بر روی صورت و بدن را راهی برای ادای احترام به خدایان خود می دانستند.
در دین مسیحیت و در میان پیروان این دین هیچ گونه ممنوعیتی برای انجام این کار وجود ندارد. با این وجود برخی از شاخه های این دین هم آن را غیرمجاز می دانند.

در میان بوداییان نگاشتن نقوش مربوط به دینشان مجاز است.

هندی ها هم هیچ گونه ممنوعیتی برای این عمل در نظر نگرفته اند.

مرکز تخصصی دکتر تاتو ایران آماده خدمت رسانی در همه زمینه های کار تاتو و خاکوبی به مراجعه کننده گان محترم می باشد. کلینیک ما با سابقه ای طولانی و درخشان و با در اختیار داشتن تاتو آرتیست های مجرب و متخصص پاسخگوی همه افراد با سلیقه های متفاوت است. شما هم اگر مایل به انجام این کار هستید حتما از این مرکز دیدن فرمایید.